Rejseproduktion

Rejseproduktion

Når du nyder din ferie sydpå, er det resultatet af næsten to års forberedelser. Her kan du læser om den lange rejse det er, inden et nyt rejsemål præsenteres i vores store udbud.

Hvordan finder I et nyt rejsemål?

Idéer til nye rejsemål kommer fra såvel vores personale, som vores gæster. De olympiske lege eller er VM kan f.eks. starte en interesse eller en trend, som fører til en efterspørgsel på et bestemt rejsemål. I vores koncern arbejder specielle rejseproducenter, som er 'hjemme' i alle afkroge af verden, og som holder øje med nye trends.

Hvad er grundkriterierne for et rejsemål?

Politisk stabilitet, sikkerhed og en fungerende infrastruktur (eks. sygehus, vandforsyning, affaldshåndtering, vejnet m.m.) er vigtigt inden vi går videre. Andre vilkår kan variere, beroende på hvilke type gæster som rejser til rejsemålet; tæt på gode golfbaner er et 'must' på et golfrejsemål, mens shopping er mindre vigtigt på eks. Maldiverne.

Eftersom sol- og baderejsemål udgør størstedelen af Star Tours udbud, er strande, vand, indkvartering, udflugts- og shoppingmuligheder m.m. vigtige kriterier. Rejsemålets udviklingspotentiale, hvor mange rejsende man kan tage imod, lufthavnens størrelse, hvor lang rejsetid der er og omkostningsniveau er også vigtigt.

Som beslutningsgrundlag arbejder rejseproducenterne med en intern 'kriterienøgle', hvor de forskellige kriterier får point for eks. skadestue eller badevandets kvalitet.

Hvor vigtig er landets valutaniveau?

Landets valutaniveau har relativ stor betydning. Men endnu vigtigere er omkostningnivauet på rejsemålet.

Hvad er forskellen på destination og rejsemål?

Destination = stedet hvor flyet lander.
Rejsemål =stedet som præsenteres under sit eget navn; målet for rejsen.
F.eks. har destinationen Gran Canaria flere forskellige rejsemål.

Hvor lang tid tager det at producere et nyt  rejsemål/destination?

Det tager ca. 18 måneder fra at beslutningen er taget, til den første gæst ankommer til rejsemålet. Inden da har vi været igennem omfattende undersøgelser af rejsemålet/destinationen, samt en markedsundersøgelse, for at se om markedet er modtagerligt.

Rejseproducenterne har konstant en mængde rejsemål under luppen, hvilket betyder at de allerede kender til forudsætningerne inden de modtager foreslag til nyheder.

Halvandet år - skal det virkelig tage så lang tid?

Det er en lang proces med planlægning, indkøb, prissætning, magasinproduktion, bemanding osv. Med distrubationskanaler som www.startour.dk øges fleksibiliteten, og dermed mindskes også produktionstiden. Med vores hjemmeside kan rejserne komme til salg langt tidligere end ved traditionelle kataloger.

Hvem tager beslutningen om et nyt rejsemål?

Det er en fælles beslutning som tages i koncernens ledelsesgruppe, baseret på de ønskermål og forudsætninger som findes på de respektive markeder.

Er der en hvis risiko ved at lancere et nyt rejsemål?

Den omfattende forberedelse minimerer risici. Andre måder at minimere risici er ved at starte med en mindre trafik, for at vurdere interessen i markedet. Risikoen er større når der åbnes for en ny destination, modsat at åbne et nyt rejsemål på en eksisterende destination.

Har I kriterier for hvor stor destinationen skal være for at den kan fungere?

Det er i princippet udviklingspotentialet som afgør det. Der skal findes potentiale for min. et fly om ugen fra hvert af de nordiske lande (da Star Tour er del af en nordisk koncern).

Hvad skal der til for at blive rejseproducent?

Alle Star Tours rejseproducenter har en meget lang og grundig erfaring fra rejsebranchen. De fleste er startet som guide i udlandet, og derefter i forskellige dele af virksomheden.